این هواپیما را حتما همگی می شناسید.بله اس.آر-۷۱ .اين هواپيما قادر است با سرعت سه ماخ پرواز كند!
در اين مجموعه شما را با هواپيماهاي برتر در آسمان آشنا ميكنيم.منبع مورد استفادهي من، كتاب راهنماي پروازگران-تاليف؛ مهران دري نوگوراني-نشر پيام آزادي و كتاب هواپيماهاي جت-نشر دلهام و ....بودهاند.
قسمت اول: هواپيماي جاسوسي SR-71
نامگذاري ناتو:بلك برد
نامگذاري شركت سازنده:اي-11
سازنده:لاكهيد(ايالات متحدة آمريكا)
در اواخر 1950 نيروي هوايي ايالات متحده براي مقابله با تهديد روز افزون بمبافكنهاي استراتژيك روسيه تصميم گرفت كه جنگندههاي دور پرواز جديدي را به خدمت گيرد.در 1959 مناقصهاي براي ساخت يك هواپيماي ماخ 3 با سقف پرواز 80000 فوت اعلام شد.در اين مناقصه طرح پيشنهادي شركت لاكهيد برگزيده شد، و نيروي هوايي آن را اي-11 ناميد.در همين دورهي زماني با اصابت موشك زمين به هوا به هواپيماي جاسوسي يو-2 بر فراز خاك شوروي سابق، سازمان جاسوسي ايالات متحده جدا به فكر يافتن جانشين مناسبي براي هواپيماي يو-2 افتاد. سرانجام، به دليل اشتراك نيازهاي سازمانهاي سيا و نيروي هوايي، تصميم گرفته شد كه نتايج برنامهي اي-11 مشتركا در اختيار هر دو سازمان قرار گيرد، و هزينههاي برنامه هم بين دو سازمان تقسيم شود.
اما هواپيماي لاكهيد زماني در ايالات متحده جزو كارآمدترين هواپيماهاي جاسوسي به شمار ميآمدند. اين هواپيماها بسياري از ماموريتهاي فوق سري را بدون آنكه مورد رديابي دشمن قرار گيرند به عهده داشتند. دو فروند از اين هواپيماها جهت پروازهاي شناسايي در ارتفاع بسيار بالا و سرعتهاي زياد همچنان در اختيار ناسا قرار دارند. سرعت اين هواپيماها به قدري زياد است كه دماي لبههاي پيشين بالها به 430 درجه سانتيگراد ميرسد.
در اين مجموعه شما را با هواپيماهاي برتر در آسمان آشنا ميكنيم.منبع مورد استفادهي من، كتاب راهنماي پروازگران-تاليف؛ مهران دري نوگوراني-نشر پيام آزادي و كتاب هواپيماهاي جت-نشر دلهام و ....بودهاند.
قسمت اول: هواپيماي جاسوسي SR-71
نامگذاري ناتو:بلك برد
نامگذاري شركت سازنده:اي-11
سازنده:لاكهيد(ايالات متحدة آمريكا)
در اواخر 1950 نيروي هوايي ايالات متحده براي مقابله با تهديد روز افزون بمبافكنهاي استراتژيك روسيه تصميم گرفت كه جنگندههاي دور پرواز جديدي را به خدمت گيرد.در 1959 مناقصهاي براي ساخت يك هواپيماي ماخ 3 با سقف پرواز 80000 فوت اعلام شد.در اين مناقصه طرح پيشنهادي شركت لاكهيد برگزيده شد، و نيروي هوايي آن را اي-11 ناميد.در همين دورهي زماني با اصابت موشك زمين به هوا به هواپيماي جاسوسي يو-2 بر فراز خاك شوروي سابق، سازمان جاسوسي ايالات متحده جدا به فكر يافتن جانشين مناسبي براي هواپيماي يو-2 افتاد. سرانجام، به دليل اشتراك نيازهاي سازمانهاي سيا و نيروي هوايي، تصميم گرفته شد كه نتايج برنامهي اي-11 مشتركا در اختيار هر دو سازمان قرار گيرد، و هزينههاي برنامه هم بين دو سازمان تقسيم شود.
اما هواپيماي لاكهيد زماني در ايالات متحده جزو كارآمدترين هواپيماهاي جاسوسي به شمار ميآمدند. اين هواپيماها بسياري از ماموريتهاي فوق سري را بدون آنكه مورد رديابي دشمن قرار گيرند به عهده داشتند. دو فروند از اين هواپيماها جهت پروازهاي شناسايي در ارتفاع بسيار بالا و سرعتهاي زياد همچنان در اختيار ناسا قرار دارند. سرعت اين هواپيماها به قدري زياد است كه دماي لبههاي پيشين بالها به 430 درجه سانتيگراد ميرسد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر