۱۳۸۶ اسفند ۶, دوشنبه

سخن بزرگان




اگر همواره مانند گذشته بیاندیشید، همیشه همان چیزهاییرا بدست می آورید که تابحال کسب کرده اید.(ریچارد فاینمن)

چیزی را که نتوانم خلق کنم، هرگز نمی فهمم.(ریچارد فاینمن)

۱۳۸۶ بهمن ۲۸, یکشنبه

هواپيماها



قسمت دوم: جنگنده‌ي F-117
شركت: نايت هاوك
سازنده: لاكهيد مارتين(ايالت متحده)

با پيشرفت روز افزون سيستمهاي پدافند و موشكهاي هوا به هوا، منافع استفاده از هواپيماهاي خفاكار روز به روز بيشتر آشكار مي‌شود. طرح لاكهيد، هواپيمايي شبيه يك تكه الماس تراش خورده با بال مثلثي و دمهاي عمودي متمايل به سمت وسط بود. طرح نورث روپ هم ويژگيهاي مشابهي داشت، اما به ردة بالهاي پرنده(هواپيماهاي بيدم) نزديكتر بود.
طراحي اين هواپيما با مشكلات بسياري همراه بود. سرانجام اولين پرواز در 1981 انجام شد.
قيمت اين هواپيما فقط 6ر42 ميليون دلار است!

دايناسورها


قسمت دوم: چند كتاب خوب؛
1.دايناسورها-مترجم، مريم بنازاده اميرخيز-نشر اختر
اين كتاب داراي چند جلد است كه اطلاعات خوبي را همراه با تصاوير كويا را در اختيار خوانندگان قرار مي‌دهد. البته ويژگي‌اي كه اين كتاب را از ساير كتب مجزا مي‌كند اين است كه در آن تصاوير سه بعدي به همراه عينك مخصوصش در انتظار خواننده است.

2.دايناسورها-مترجم، سعيد مدرسي قزويني-نشر پرك
اين كتاب در واقع جزو كتب متصل به اينترنت است، يعني با استفاده از سايتهاي علمي به خواننده آموزش مي‌دهد.

جيوه‌ي سفيد


جيوه(I)‌كلريد
معرفي
جيوه(I) كلريد يك تركيب شيميايي با فرمولHg2Cl2 ‌است. همچنين به نام كالومل‌(calomel)‌يا جيوه كلريد شناخته مي‌شود،اين تركيب سفيد يا زرد فام، در حالت جامد بي‌بو است و يكي از مهمترين تركيبات جيوه(I)‌ است. آن جزء اصلي‌اي از الكترود در الكتروشيمي است.
تاريخچه
معروف است كه نام كالومل ابتدا از يونان آمده است(‌καλος به معناي زيبا و μελας به معناي سياه‌).اين نام (در واقع نسبت به نام الان آن-تركيب سفيد- غافلگيركننده است) احتمالأ به علت خصوصيت واكنشdisproportionation با آمونياك است، كه رنگ سياه تماشايي مي‌دهد كه به سبب ذرات ريز جيوه‌ي فلزي است. اين ارجاع داده مي‌شود به يك ماده‌ي معدني با نام شاخك جيوه يا horn quicksilver. كالومل تا قبل از قرن بيستم، به عنوان داروي ملين و گندزدا استفاده مي‌شد.
خواص
جيوه يكي از عناصر منحصر به فرد در گروه 12 است، از نظر توانايي‌اش در ايجاد پيوندها به صورت M-M . Hg2Cl2 يك ملكول به فرم خطي است. ساختار بلور آن در پايين آمده است:
روش تهيه و واكنش‌ها
كلر جيوه‌دار با واكنش با عنصر جيوه مي‌دهد جيوه كلريد: Hg + HgCl2 → Hg2Cl2
مي‌شه با عكس واكنش جيوه(I)نيترات اقدام كرد براي ايجاد NaCl يا : HCl
2H + Hg2(NO3)2 → Hg2Cl2 + 2HNO3
الكترود كالومل
كلر جيوه‌دار به وفور در الكتروشيمي استفاده مي‌شود، مفيد است براي اكسيداسيون و كاهش روند واكنش‌ها. الكترود كالومل يك الكترود مبنا يا مرجع است، مخصوصأ در كتب قديم. بعد از پنجاه سال، اين الكترود با الكترودي از جنس نقره/نقره‌كلريد (Ag/AgCl)جايگزين شد. اگرچه الكترود جيوه در بسياري از موارد كنارگذاشته‌شده‌ است،اما به‌خاطر طبيعت خطرناك جيوه بوده است، ممكن است كه داروسازان براين باور باشند كه اگر به درستي و به مقدار معيني از جيوه استفاده شود، ديگر خطر آن به اندازه‌ي اول نيست.[1]
ويژگي‌هاي جيوه(I) كلريد:
نام آيوپاك: دي‌مركوري دي‌كلرايد
نامهاي ديگر: جيوه(I) كلريد؛ كالومل
شماره‌ي سبط:1-91-10112
فرمول ملكولي: Hg2Cl2
جرم مولي: g/mol09ر472
ظاهر: جامد سفيد
چگالي: g/cm 3 150ر7
نقطه‌ي ذوب:c0 383

كالومل پودر سفيد رنگي است كه به نام جيوه‌ي سفيد يا كرم دارو، به عنوان ملين يا گند زدا استفاده مي‌شده است.
در ساختار Hg2Cl2 كه به صورت زير است: Cl-Hg-Hg-Cl[2]

در واقع داريم: Hg-Hg)+2) كه به صورت ديمر است. ديمر يك ساختار مولكولي است كه در آن هر دو طرف
پيوند يكسان‌اند.[3]
[1] .www.wikipedia.com
[2] .Babylon dictionary, electrochemistry dictionary
[3] . مورتيمر؛ چارلز، شيمي عمومي 1، نشر دانشگاهي

فن‌آوري نانو


نانوتکنولوژي چيست؟


نانوتکنولوژي يکي از مدرن ترين علوم روز دنياست که داراي خصوصياتي منحصر به فرد با کاربرد هايي در تمام زمينه هاي علم و فناوري است. توجه روز افزون بشر به اين علم فقط بواسطه ي تازگي و کنجکاوي بشر براي دانستن آنچه نمي داند، نيست؛ بلکه بدليل قابليت هاي ويژه اي است که پيش روي انسان قرار مي دهد و دستيابي به آنها جز از اين راه ممکن نيست. از طرفي اطلاعات مختلف درباره ي زمينه هاي تحقيقاتي و عملي اين علم در حيطه دانش هر فرد، باعث پويايي فکر و انديشه ي وي مي شود. اين تحقيق بنا دارد تا گوشه اي از مباني، ساختار، اهميت و کاربردهاي نانوتکنولوژي را بيان کرده و به چشم اندازهايي که اين شاخه در پي دست يابي به آنهاست اشاره کند.
روند رو به رشد کنوني نشان مي دهد که نانوتکنولوژي در حال پيشي گرفتن از رقيبان سرسخت خود يعني پروژه­ي ژنوم انساني و IT است و مي خواهد يکه تاز عرصه ي انقلاب صنعتي سوم باشد. آيا در عمل نيز چنين اتفاقي خواهد افتاد؟ بايد منتظر ماند.


نانوتکنولوژي چيست؟

" نانوتکنولوژي يعني بررسي هر چيز در مقياس يک ميليارديوم آن"، اين ساده ترين و عاميانه ترين تعريفي است که مي توان از نانوتکنولوژي ارائه داد. مي دانيم که يک نانومتر برابر 9-10 متر است. اين عدد 80000/1 قطر موي انسان و يا 10 برابر قطر يک اتم هيدروژن است! آلبرت فرانکس1 يکي از پيشگامان توسعه ي کاربردهاي صنعتي نانوتکنولوژي معتقد است:
(( نانوتکنولوژي بخشي از علم و تکنولوژي است که ابعاد و کوچکترين ارقام با معني در محدوده ي 0.1تا 100 nmدر آن نقش اساسي ايفا مي کنند.))
با توجه به اين تعريف در واقع نانوتکنولوژي توصيف همه جانبه ي فعاليت ها و تلاش هايي است که با دست بردن در اساسي ترين فرم ماده (اتم ها) باعث مي شود تا به خواص خارق العاده اي از ماده دست يابيم، چرا که اگر مواد به کوچکترين ابعادشان (اتم ها يا مولکول ها) شکسته شوند، مي توانيم خصوصيات بنياديشان را تغيير داده و به ماده اي تبديل کنيم که در حالت عادي تهيه و توليد آن به هيچ عنوان امکان پذير نيست.
پس نانوتکنولوژي علمي است که به دنبال دستيابي به روش ها، فنون، مواد لازم و ابزارهاي مورد نيازي است که بتواند چنين تحولاتي را در مواد مختلف ايجاد کند، به عبارت بهتر نانوتکنولوژي نگرشي جديد به انواع رشته هاي علمي است و تمام عرصه هاي مختلف علم و فناوري را در بر مي گيرد.


تاريخچه‌اي بر نانوتکنولوژي




همانطور که اشاره شد نانوتکنولوژي يکي از جديدترين و مدرن ترين علومي است که امروزه در جهان مطرح است. عمر اين فناوري چيزي کمتر از 10 سال است، ولي محققان پيش بيني مي کنند ظرف 5 سال آينده تحولات بسيار عظيمي در اين زمينه صورت خواهد گرفت. دکتر سامر مي گويد:
((نانوتکنولوژي يکي از فناوري هايي است که نسبت به سال هاي ابتدايي تحقيقات صنعتي و دانشگاهي آن در مقايسه با ساير علوم بسيار بسيار سريعتر دستخوش تغييرات و پيشرفت هاي فراوان شده است.))
دکتر تيمپ2 نيز در کتاب "Nanotechnology" مي نويسد:
((نقشي که نانوتکنولوژي در توسعه پيشرفت بشر ايفا خواهد کرد بسيار بيشتر و تأثير گذارتر از نقشي است که مارکوپولو و سفر هايش به شرق در توسعه و پيشرفت غرب ايفا نمود. چرا که مارکوپولو ذهني خلاق و نگاهي دقيق و موشکافانه داشت و تمام آنچه را که در طول سفر تا چين در نقاط مختلف مي ديد به دقت يادداشت مي کرد و الگو گرفتن از همان نوشته ها باعث شروع توسعه و پيشرفت در غرب شد.))

اهميت و ضرورت نانوتکنولوژي
امروزه علم و فن آوري در بسياري از زمينه ها تقريباً به مرز نهايي خود نزديک مي شود و شايد ديگر جوابگوي توقعات روزافزون بشر نباشد. اينجاست که نانوتکنولوژي قابليت هاي نهفته ي خود را يکي پس از ديگري به بشر عرضه نموده و به يکي از مهمترين و جذابترين زمينه هاي تحقيقاتي بشر در سال هاي اخير تبديل شده است. شايد به اين جهت که مي توان با آن به بسياري از روياهاي ديرين بشر دست يافت. آيا کسي تصور مي کرد که روزي متخصصان نانوتکنولوژي بتوانند ماشين هاي بسيار کوچکي را بسازند که در درون بدن در حال گشت و گذارند و به تعقيب باکتري ها و ويروس هاي بد و مضر مي پردازند؟ و مي توانند مشکلات ما را با کلسترول ها و چربي ها حل کنند؟ يا ماشين هاي کوچکي که لخته هاي خوني را مي شکنند و موجب افزايش متوسط طول عمر مي شوند؟
نه مطمئناً سال ها پيش زماني که ريگول ولچ در فيلم سينمايي خيره کننده اش ((سفر دريايي خيالي)) داستان يک کشتي مينياتوري را به تصوير کشيد که جريان خون را درمي نورديد و با گلبول هاي قرمز روبرو مي شد و.... هرگز چنين روزي را پيش بيني نمي کرد!
از کاربردهاي ديگر نانوتکنولوژي در زمينه هاي مختلف مي توان به موارد زير اشاره کرد:
در زمينه الکترونيک، ساخت رايانه هاي کوانتومي که تقريبا سرعتي 1000 برابر رايانه هاي امروزي دارند. در پزشکي، ساخت کپسول هايي که مي توانند بافت هاي مريض بدن را شناسايي کرده و دقيقاً دارو را در آن محل قرار دهند. در حمل و نقل، استفاده از مواد جديدي که از نانو ذرات ساخته شده اند و به ميزان چشم گيري موجب کاهش وزن وسائل نقليه شده، که نتيجه آن سرعت بالاتر، مصرف سوخت کمتر، آلودگي ناچيز و .... است. يا استفاده از نانو ذرات به جاي فولاد که وزن بسيار ناچيز، استحکام حيرت انگيز، (نسبت استحکام به وزن در اين مواد در مقايسه با فولاد، چند صد برابر بيشتر است) و قيمت بسيار ارزان دارند. با استفاده از اين فناوري لاستيک هايي مي توان ساخت که با دارا بودن درصدي از خاک رس، مقاومت بسيار بالايي در برابر سايش پيدا کرده و عمري چندين برابر لاستيک هاي معمولي دارند.
از کاربردهاي نانوتکنولوژي در شيمي، توليد کاتاليزورهايي با نسبت سطح به حجم بسيار بالاست که راندمان را در واکنش هاي شيميايي يا واحدهاي صنعتي به ميزان بسيار زيادي افزايش مي دهند.
ساخت سلول هاي خورشيدي کوانتومي، استفاده از هيدروژن به عنوان سوخت تميز، نسل جديد باطري ها، پوشش هاي بسيار مقاوم، رنگ هاي بي نياز از شستشو، لباس هايي هوشمند و بي نياز از شستشو که علاوه بر قابليت ترميم خود بخودي مي توانند به رنگ محيط اطراف درآيند، از ديگر کاربردهاي نانوتکنولوژي در شيمي می باشند.
از اين فناوري مي توان در توليد آشکار سازهاي گازي لايه نازک که نياز به اطلاعات جامعي از فرآيندهاي سطحي لايه مرزي مياني گاز- جامد در مقياس مولکولي دارد را توليد کرد. در اين روش دو پارامتر اساسي آنها يعني حساسيت و تفکيک پذيري به مراتب افزايش مي يابد.
همه و همه ي خصوصياتي که به آنها اشاره شد تنها با دستيابي به دانش نانوتکنولوژي امکان پذير است. از اينرو شمار زيادي از کشورها به اين موضوع مهم پي برده و توجه خاصي نسبت به آن دارند. اين کشورها مبالغ هنگفتي را براي تحقيق و توسعه ي فناوري نانو اختصاص داده اند. به عنوان مثال، بودجه سرمايه گذاري آمريکا در سال 2003 در اين زمينه معادل 710 ميليون دلار بوده و پيش بيني مي شود ميزان اين سرمايه در سال 2004 به يک ميليارد دلار بالغ گردد.
همچنين ميزان سرمايه گذاري ديگر کشورها در اين زمينه به شرح زير است:
ژاپن 165 ميليون دلار، کره جنوبي 500 ميليون يوآن، چين 105 ميليارد يوآن، آلمان 94 ميليون مارک و اسرائيل 2 ميليون دلار.
حال با اين توضيحات و با اين افق هاي روشني که نانوتکنولوژي به همراه خواهد آورد، آيا جايي براي تعلل و درنگ بر ما باقي مي ماند؟

ماهيت و ساختار نانوتکنولوژي

ساختار عملي نانوتکنولوژي از دستکاري در اتم ها يا مولکول هاي مواد شکل گرفته است. از طرفي توليد محصولات نيز به اتم ها وابسته است و خصوصيات آنها به چگونگي نظم بين اتم هايشان بستگي دارد. مثلاً اگر بتوان اتم هاي درون يک معدن را بازآرايي کرد، مي توان الماس بدست آورد، اگر مي شد اتم هاي موجود در شن را بازآرايي کرد(و به آن مقداري عناصر افزود) تراشه هاي کامپيوتري توليد مي شدند و اگر امکان پذير بود اتم هاي موجود در گرد و غبار يا آب و هوا را بازآرايي کرد مي توانستيم سيب زميني داشته باشيم!
نوع ديگر رويکردهاي نانوتکنولوژي کشف ساختارهاي اسپين مولکول است که به فهم و درک قابل توجهي از نقل و انتقالات قابل کنترل در ترازهاي مولکولي مواد مختلف منجر مي شود. هريک از دو رويکرد فوق (اتمي و مولکولي) کاربردهاي بسيار وسيعي در قلمرو پزشکي، شيمي، فيزيک، الکترونيک و تکنولوژي اطلاعات بر عهده دارند.
از سوي ديگر براي کارکردن در مقياس اتمي و مولکولي بايد از وسائل بخصوصي استفاده کرد (بهترين روش استفاده از ميکروسکوپ تحقيقاتي است). حرکت کردن اتم ها به صورت انفرادي در حول يک سطح، خيلي آهسته و مشکل است، براي انجام اين کار محققان دانشگاه هاروارد انبردست هايي با نوک نانوتيوپ ساخته اند که قادر به حرکت دادن اشيايي کوچکتر از سلول هاي بيو شيميايي هستند. آنها معتقدند اين ابزارها قادر به منظم کردن تک تک مولکول ها هستند.
پس از بررسي ساختار نانوتکنولوژي در مقياس اتمي با ذکر يک مثال به مقايسه ي نسبت سطح به حجم (A/V) در مقياس نانو با حالت عادي مي پردازيم، در آخر هم اثبات رياضي آن را ارائه مي کنيم.
وقتي گفته مي شود نسبت(A/V) در اجسام با مقياس نانو به مراتب بيشتر از حالت عادي است، يعني با تغيير در مقياس اتمي (يا کوچکتر)، اجزاء سازنده ي ماده به گونه اي در کنار هم قرار مي گيرند که بيشترين سطح ممکن را ايجاد کنند و چون اين حالت در مقياسي است که اندازه ها بسيار بسيار کوچکند، به همان نسبت افزايش سطح بسيار بسيار زياد مي شود که نتيجه ي آن هم اغلب سبکتر شدن ماده و... خواهد بود، چرا که مثلاً وقتي g 1 از يک جسم معمولي، سطحي برابر2 1 cmدارد (مقياس ها فرضي اند)، در مقياس نانو همانg 1سطحي به مراتب بيشتر توليد مي کند؛ مثلاً 2 m 10. پس اگر بتوان در مقياس نانو به غلط سطح را با عکس جرم متناسب دانست، (A α 1/m)، به اين معني است که وقتي در يک حجم ثابت سطح افزايش يابد، مي توان آن را به صورت کاهش جرم بيان کرده و نتيجه گرفت که نسبت m/v کوچک مي شود و اين هم يعني کاهش دانسيته ي ماده که نتيجه آن سبک تر شدن ماده خواهد بود. حال به عنوان يک پيش فرض براي اثبات رياضي فرض کنيد لوله اي توپر به طول1cm در اختيار داريم. اين لوله داراي مساحت سطح معيني است، اگر اين لوله را به 100 قسمت تقسيم کنيم، آيا سطح موثر آن کاهش مي يابد يا افزايش؟ اگر به 109 قسمت تقسيم شود چطور؟
در ابتداي بررسي ويژگي (A/V) توصيه مي کنم منطق صرف رياضي را کنار گذاشته و آن را با مقداري استدلال و قوه ي تجسم در آميزيد. مي خواهيم نسبت سطح به حجم در يک استوانه به قطر r و ارتفاع l (شکل 1) را با n استوانه با همان قطر ولي به ارتفاع l/n (شکل 2) مقايسه کنيم ( اگر اين n استوانه به طول l/n را در کنار هم قرار دهيم، يک استوانه با طول l بدست مي آيد).

از تقسيم اين دو مقدار بر هم نسبت سطح به حجم استوانه بدست مي آيد:

A/V=(2Πrl+2Πr2)/Πr2l=Πr(2l+2r)/ Πr2l=2/r+2/l (I)

همين محاسبات را براي بدست آوردن نسبت A/V درn استوانه داريم:

A=n(2Πrl/n+2Πr2)

V=n(Πr2l/n)

(A/V)'=(2Πrl+2Πr2n)/Πr2l=Πr(2l+2rn)/ Πr2l=2/r+2n/l (II)

حال از مقايسه ي (I) و (II) داريم:

2/r+2n/l>2/r+2/l (A/V)'>(A/V)

از طرفي چون n>1 ، نامساوي بالا هميشه بر قرار است.
بسته به مقدار n و شرائط خاص ديگري که باعث پيچيده شدن محاسبات و در عين حال افزايش اين نسبت مي شود، تفاوت بارز اين ويژگي منحصر به فرد و جالب اجسام نانو و مواد معمولي نمايان تر مي شود
.
نانوتکنولوژي و تحقق روياي مرد نامرئي

در حال حاضر برخي از متخصصان نانوتکنولوژي در حال کار بر روي مواد و پارچه هاي هوشمندي هستند که علاوه بر توانايي استتار خود، بتوانند پارگي هاي خودشان را نيز تعمير کنند. اصل اين کار بر مبناي موادي است که مي توانند بر پايه ي نوري که به آنها مي رسد، واکنش هاي مختلفي از خود نشان دهند. اما اين کار فقط از عهده مواد طبيعي بر مي آيد و سيستم هاي مصنوعي يا سنتزي از اين قابليت بي بهره اند. به همين دليل نانوتکنولوژيست ها قصد دارند از بعضي از ارگانيسم هاي زنده (نظير برخي ماهي ها و ديگر موجودات دريايي مثل هشت پا) تقليد کنند.
وقتي نور به بدن يک ماهي برخورد می کند، ذرات بسيار ريزي که روي پوست ماهي وجود دارد فواصل و پراکنش خود را تغيير مي دهند و به اين ترتيب خواص نوري سطح پوست ماهي دستخوش تغيير رنگ مي دهد. نانوتکنولوژيست ها سعي دارند يک چنين کاري را در سيستم هاي سنتزي انجام دهند.
براي اين کار يک دسته از پروتئين ها موسوم به پروتئين هاي موتوري وظيفه ي حمل و نقل مولکول هاي کوچک و ديگر مواد درون سلول ها را به عهده دارند و مي توانند آنها را به موقعيت هاي خيلي دقيق هدايت کنند، به اين ترتيب خواص نوري آن سلول را تغيير مي دهند. اين پروتئين ها علاوه بر انجام اين
کار قادرند تعميرات را نيز انجام دهند؛ يعني مي توانند ذراتي که در مقياس نانو هستند مثلاً به اندازه ي چند اتم جابجا کنند و سپس آنها را به صورت يک رشته متوالي درآورند و در نتيجه کار ترميم و مرمت را انجام دهند.
اين پروتئين ها همچنين مي توانند کريستال هاي بسيار ريزي را که نقاط کوانتومي ناميده مي شوند و هر يک به اندازه يک مولکول هستند، با خود حمل کنند. اين نقاط کوانتومي مي توانند از خود رنگ هاي نئوني ساطع کنند که اين رنگ ها نيز بستگي به سايز هر يک از اين ذرات دارد. به اين ترتيب فاصله ي اين کريستال ها يعني نزديک يا دور شدن آنها از همديگر مي تواند رنگ سطوح مصنوعي را تغيير دهد، درست به همان روشي که يک ماهي رنگ پوست خود را عوض مي کند. معني تمام مطالب اين است که اگر پروتئين هاي موتوري کار خود را به درستي انجام دهند، ديگر نه نيازي به آن است که مرد نامرئي لباس خود را بشويد و نه اينکه اگر پاره شد، آن را تعمير کند.

آشنايي با دايناسورها




در اين قسمت با انواع دايناسورها آشنا مي‌شويم. اما قبل از آن با دورانهاي زمين شناسي و شرايط زندگي اين موجودات آشنا مي‌شويم.
قسمت اول: دايناسورها
دايناسور يعني مارمولك ترسناك،اين موجودات بين 240 تا 65 ميليون سال پيش و در دوه‌اي به نام مزوزوئيك، زندگي مي‌كردند. دايناسورها شباهتي به هيچ يك از خزندگان امروزي روي زمين نداشتند. پوست بدن آنها ضخيم و پوشيده از فلسهاي حفاظت كننده بود. برخي از آنها گياهخوار و برخي گوشتخوار بودند.
فكر نمي‌كنم علاقه‌اي به دورانهاي زمين‌شناسي داشته باشيد (اگر داشتيد بگوييد تا مطلبي در مورد آن دوران بنويسم) پس شروع مي‌كنيم به معرفي دايناسورها.
1. تيرانوساروس ركس
اين دايناسور بزرگترين دايناسور گوشتخوار و احتمالا يكي از وحشتناكترين آنها بوده است. تيرانوساروس يا مارمولك غاصب و ستمگر، و ركس-به معني سلطان-نمايانگر خصوصيات و رفتار اين جانور در ميان ساير جانداران است.تيرانو جزو دسته‌ي تروپودا يا درنده‌پا حدود 4 تا 7 تن وزن داشته و طول آن، از ابتداي سر بزرگش تا انتهاي دم حدود 15 متر بوده‌است. ممكن است فكر كنيد كه چون خيلي سنگين بودند نمي‌توانستند خيلي سريع بدوند اما تيرانوها پاهاي قوي و بلندي داشتند كه احتمالا آنها را قادر مي‌ساخت با توجه به اندازه‌شان نسبتا سريع بدوند. اگرچه تيرانوها پاهاي عقب بلندي داشتند اما بازوهايشان خيلي كوتاه بود.دانشمندان هنوز مطمئن نيستند تيرانو از اين بازوان براي چه استفاده مي‌كردند. سر سنگين تي-ركس كه در حدود 2ر1 متر طول داشت، بوسيله يك گردن كوتاه و قوي نگهداشته مي‌شد. تيرانو همچنين داراي فكهاي عظيمي بود كه مي‌توانست يك انسان را بدرستي ببلعد! طول يك دندان او 18 سانتي متر بوده است! فقط تصور كنيد.

هواپيماها


این هواپیما را حتما همگی می شناسید.بله اس.آر-۷۱ .اين هواپيما قادر است با سرعت سه ماخ پرواز كند!
در اين مجموعه شما را با هواپيماهاي برتر در آسمان آشنا مي‌كنيم.منبع مورد استفاده‌ي من، كتاب راهنماي پروازگران-تاليف؛ مهران دري نوگوراني-نشر پيام آزادي و كتاب هواپيماهاي جت-نشر دلهام و ....بوده‌اند.

قسمت اول: هواپيماي جاسوسي SR-71
نامگذاري ناتو:بلك برد
نامگذاري شركت سازنده:اي-11
سازنده:لاكهيد(ايالات متحدة آمريكا)
در اواخر 1950 نيروي هوايي ايالات متحده براي مقابله با تهديد روز افزون بمب‌افكنهاي استراتژيك روسيه تصميم گرفت كه جنگنده‌هاي دور پرواز جديدي را به خدمت گيرد.در 1959 مناقصه‌اي براي ساخت يك هواپيماي ماخ 3 با سقف پرواز 80000 فوت اعلام شد.در اين مناقصه طرح پيشنهادي شركت لاكهيد برگزيده شد، و نيروي هوايي آن را اي-11 ناميد.در همين دوره‌ي زماني با اصابت موشك زمين به هوا به هواپيماي جاسوسي يو-2 بر فراز خاك شوروي سابق، سازمان جاسوسي ايالات متحده جدا به فكر يافتن جانشين مناسبي براي هواپيماي يو-2 افتاد. سرانجام، به دليل اشتراك نيازهاي سازمانهاي سيا و نيروي هوايي، تصميم گرفته شد كه نتايج برنامه‌ي اي-11 مشتركا در اختيار هر دو سازمان قرار گيرد، و هزينه‌هاي برنامه هم بين دو سازمان تقسيم شود.
اما هواپيماي لاكهيد زماني در ايالات متحده جزو كار‌آمدترين هواپيماهاي جاسوسي به شمار مي‌آمدند. اين هواپيماها بسياري از ماموريتهاي فوق سري را بدون آنكه مورد رديابي دشمن قرار گيرند به عهده داشتند. دو فروند از اين هواپيماها جهت پروازهاي شناسايي در ارتفاع بسيار بالا و سرعت‌هاي زياد همچنان در اختيار ناسا قرار دارند. سرعت اين هواپيماها به قدري زياد است كه دماي لبه‌هاي پيشين بال‌ها به 430 درجه سانتيگراد مي‌رسد.

با دانشمندان


نخستين اصل اين است كه نبايد خود را گول بزنيد، ولي البته به سادگي گول مي‌خوريد.(ريچارد فاينمن )
اگر مي‌توانيد اين سؤال را از خود نپرسيد:"چگونه مي‌تواند چنين باشد؟" چون خود را به درون بن‌بست تاريكي مي‌اندازيد كه هرگز هيچ‌كس نتوانسته از آن رهايي بيابد.(ريچارد فاينمن )
اگر نمي‌تواني در جمع آنها حركت كني، از آنها جلو بزن!(جوليان شوينگر )

دنیای ماورای جو


تلسكوپ مادون قرمز، ملكول هاي آلي را در ساختار كهكشان يافت.
ديويد برند



دوربين موجود در تلسكوپ مادون قرمز فضا پيماي جديد ناسا، تعداد زيادي از ملكول هاي آلي‌اي را كه در كهكشانenormously powerful به فاصله‌ي 25/3 ميليون سال نوري از زمين است، يافت. اين كهكشان منبع عظيمي ازمواد آلي بوده كه درخششي به اندازه‌ي 10تريليون برابر درخشندگي خورشيد دارد، و به عنوان يكي از كهكشان هاي داراي حيات هوشمند شناخته مي‌شود.
اين دوربين كه با نام تلسكوپ فضايي‌ اسپيتزرمشهور است، داراي طيف نگار مادون قرمز يا همان IRS است. جيمز هوك، پروفسور كيهان‌شناسي دانشگاه كورنل، رهبري تيم ناظر بر اين تحقيق را درJPL پاسادانا،و مؤسسه‌ي تكنولوژي كاليفرنيا و مدير پروژه‌هاي ناسا، به عهده دارد.
هوك در مصاحبه‌ي مطبوعاتي‌اي در شعبه‌ي‌اصلي ناسا‌ در واشنگتن، كه در مورد رصدخانه‌ي نيم ميليون دلاري پرتاب شده دربيست وپنجم آگوست بود،شركت كرد. در ميان جزئيات ارائه شده،كه توسط تجهيزات موجود در طيف سنج تلسكوپ فضايي‌ مادون قرمزاسپيتزر ،گرفته شده بود، تصاوير درخشاني از ستارگان‌، ديسك گازو غبار موجود در كهكشان،همگي گواهي از وجود تركيبات آلي در فواصل كيهاني است.
IRS يكي از ابزارهاي دقيقي بود،كه روي تلسكوپ فضايي‌ مادون قرمزاسپيتزر، نصب شد. دركمتر از پانزده دقيقه، طيف (بيناب) كهكشان‌ها را با كمك ماهواره‌اي مادون قرمز به نامIRAS (پرتاب شده در سال 1983) مشخص مي‌كند.جيمز هوك مي‌گويد:اين بينابها كه نشاني از وجود تركيبات آلي در كهكشانهاي ديگر اند، قبل از شكل گيري زمين، هم وجود داشته‌اند....
در تصاوير نور مرئي ماهواه‌ي IRAS، اين سوژه‌ها چيزي جز لكه‌هاي تيره‌اي از نور نيست. اما طيف سنج IRAS ،نشان از وجود تركيبات سيليكاتي در اين مكانها دارد.دكتر هوك مي‌گويد: در اكثر آشكار سازيهاي سطح انرژي‌سنج، مقدار ناچيزي ذرات گوگرد سيلسكات، يافت شده‌است.گوگرد سيليكات تيره‌تر از آن است كه اجازه‌ي عبور نور مرئي را از هاله‌ي كهكشان بدهد.
دكتر هوك همچنين مي‌گويد:"ما ادغام دو كهكشان را شاهد هستيم. اين اتفاق دو پيامد دارد: درخشش باور نكردني حاصل از آميزش آرايش ستاره‌ها، يا يكي از كهكشان‌ها قبل از تصادم داراي يك سياهچاله‌ي مركزي بوده است. چرا كه اين سياهچاله انرژي زيادي را در حين بلعيدن ستاره‌ها وگازها آزاد مي‌كند.در هر دو مورد، او معتقد است كه تراكم حاصل از تصادم موجب فوران انرژي در سياهچاله يا تغيير آرايش ستارگان شده است، كه با نام تغذيه‌ي هيولا مشهور است.
دكتر هوك تصديق مي‌كند كه هر دوي اين نظريه‌‌ها با مشكلاتي روبرو اند.يكي از آنها اين است كه، چطور مقدار گاز كافي براي انجام آن عمل درسياهچاله وجود دارد؟ و چطور آرايش ستارگان در همان حين به سرعت تغيير مي‌كند؟"

منبع:برگرفته ازinfrared telescope detects organic chemistry in galaxy از سايت www.nasa.